UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur

Onderzoek

A Collaboratory for the Study of Reading and the Circulation of Ideas in Early Modern Europe

De studie van leespraktijken is een jong en veelbelovend onderdeel van de vroegmoderne ideeëngeschiedenis. Vooral de sporen die lezers nalieten in hun boeken, bijvoorbeeld in de vorm van provenancekenmerken en handgeschreven marginalia, bieden een schat aan informatie over hoe ideeën in de praktijk circuleerden door Europa. Het onderzoek hiernaar komt weliswaar op gang, maar is, op enkele beroemde uitzonderingen na, nog steeds gefragmenteerd van aard. Het wordt bovendien paradoxaal genoeg belemmerd door de snel toenemende digitalisering: omdat deze uitgaat van één specifiek exemplaar van ieder boek, ontneemt de digitale versie het zicht op de verscheidenheid waarmee individuele boeken konden worden gelezen. In dit project wordt een virtual research environment (ofwel collaboratory) ontwikkeld waar onderzoekers op dit gebied met elkaar in contact kunnen komen, bronnenmateriaal toegankelijk kunnen maken en bestuderen voor onderzoek en onderwijs. Visser werkt in dit project samen met partners uit Amsterdam (Garrelt Verhoeven en Paul Dijstelberge), Gent (Jürgen Pieters), Londen (Lisa Jardine en Matt Symonds), Princeton (Anthony Grafton en Stephen Ferguson) en Utrecht (Els Stronks). Geïnteresseerden kunnen verdere informatie verkrijgen bij Arnoud Visser (a.s.q.visser@uu.nl). Els Stronks

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.