Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur | Onderzoek naar morele ontwikkeling jeugd in heden en verleden

UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur

Overig

Onderzoek naar morele ontwikkeling jeugd in heden en verleden

Hoe kunnen we onze kinderen en kleinkinderen helpen om op te groeien tot zelfstandige, evenwichtige volwassenen? Dat is het centrale thema van het Utrechtse universitaire onderzoekspeerpunt Dynamics of Youth. Een interdisciplinaire groep DoY-onderzoekers van de UU heeft vorige week een aanvraag gehonoreerd gekregen en mag binnen dit speerpunt een onderzoekslijn op gaan zetten over de morele opvoeding en ontwikkeling van de jeugd. Vanuit de opleiding Nederlands zijn Jos van Berkum en Feike Dietz bij het project betrokken. Het doel is om vanuit verschillende (sociaal-psychologische, historische, linguïstische) perspectieven de morele ontwikkeling van jongeren te bestuderen, met daarbij speciale aandacht voor het complexe probleem dat moraal nooit zwart-wit is. We willen onze jeugd leren oprecht en eerlijk te zijn, maar in sommige situaties is liegen-om-bestwil juist een belangrijke sociale competentie. En hoe leer je eigenlijk aan jongeren wat goed, fout, waar of onwaar is als dat in elke situatie en mediale context weer anders werkt?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.