Publicatie
Uit de media: de nieuwe Van Dale
Bij deze openen we een nieuwe rubriek, met berichten die we aankondigen onder de noemer ‘Uit de media: …’, en die gaan over momenten dat de neerlandistiek in de maatschappelijke belangstelling staat. De lancering van de nieuwe Van Dale is zo’n moment. In de Volkskrant vandaag een column van Margriet Oostveen over wat die nieuwe Van Dale laat zien over Nederlanders en hun taal: “Individualisering is dan ook een rode draad in de nieuwe Van Dale. De selfie staat er natuurlijk in. Of neem de ‘bucketlist’ ….”. Van Dale zelf liet ook van zich horen. Opvallend is de toevoeging van illustraties in deze nieuwe editie. Woorden schieten soms te kort, constateert men bij de redactie: “Bij circa 500 trefwoorden die lastig uit te leggen zijn, staan nu illustraties: kleine lijntekeningen die de betekenisomschrijving verhelderen. Zo is de bouwterm potdekselen best lastig voor te stellen op basis van de beschrijving, maar met een illustratie is in één oogopslag duidelijk wat er bedoeld wordt.”
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.