Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur | Verlevendigende strategieën in educatieve teksten

UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur

Agenda

30 maart 2022
12:15 - 13:15
Academiegebouw, Utrecht

Verlevendigende strategieën in educatieve teksten

Nina Sangers verdedigt haar proefschrift, getiteld: Vivid educational texts: Engaging students via narrative and voice elements.

Educatieve teksten spelen een essentiële rol in de overdracht van kennis in het Nederlandse basis- en middelbaar onderwijs. Het is echter niet vanzelfsprekend dat leerlingen deze teksten goed begrijpen; veel leerlingen vinden hun educatieve teksten saai en/of ervaren problemen bij het begrijpen ervan. Aangezien tekstbegrip tot stand komt via complexe interacties tussen lezers-, taak-, en tekstkenmerken, kan de optimalisatie ervan vanuit meerdere kanten worden benaderd. Deze dissertatie richt zich specifiek op twee soorten tekstkenmerken waarvan wordt aangenomen dat zij educatieve teksten levendiger maken en daarmee de betrokkenheid van leerlingen en hun tekstbegrip vergroten: verhalende en stem-elementen. Lees hier meer.

De ceremonie vindt woensdag 30 maart 2022 plaats, van 12:15 tot 13:15. Hybride: online, en voor genodigden in het Academiegebouw.